1
00:00:34,219 --> 00:00:38,028
...ve filmu
Andreje TARKOVSKÉHO
2
00:00:39,119 --> 00:00:43,432
<b>NOSTALGIE</b>
3
00:00:46,219 --> 00:00:51,218
Nostalgie bývá chápána jako úlevný
lidský pocit. Projevuje se jako
4
00:00:51,219 --> 00:00:56,218
vytrvalá a hořkosmutná touha po světě,
který měl svůj řád, kde každá věc
5
00:00:56,219 --> 00:00:58,718
měla své místo, kde scházely pochyby,
6
00:00:58,719 --> 00:01:03,718
nejistota a nelad. Nostalgie znamená
v tomto významu smutek z toho,
7
00:01:03,719 --> 00:01:08,718
že odešlo cosi, co dokázalo samo o sobě
naplnit. Bolest z vědomí, že jsem nemohl
8
00:01:08,719 --> 00:01:13,718
být účasten čehosi, co je v přímém
protikladu s vševládnoucím chaosem.
9
00:01:13,719 --> 00:01:18,718
Nostalgie - tedy život udržující
povznášející vědomí, že Řád existoval,
10
00:01:18,719 --> 00:01:23,719
a že tedy není vyloučeno,
že se opět vrátí.
11
00:01:25,719 --> 00:01:30,718
Nostalgie v Tarkovského interpretaci
je jiná. Je si vědoma, že nejenže se
12
00:01:30,719 --> 00:01:35,718
Řád nevrátí, ale jde ve své destrukci
ještě hlouběji - přiznává, že Řád
13
00:01:35,719 --> 00:01:40,718
ani neexistoval. V této apoteóze
beznaděje se hrdinové „Nostalgie“
14
00:01:40,719 --> 00:01:45,718
mění z převaděčů mezi světem
lidským a světem „zón“ v blázny
15
00:01:45,719 --> 00:01:50,718
či tragikomické zoufalce, kteří odmítají
vidět jinak než v ostrých obrysech…
16
00:01:50,719 --> 00:01:55,718
A nemohou tedy vidět žití než jako
pomíjivou epizodu v bezedném oceánu
17
00:01:55,719 --> 00:02:00,719
NEŽITÍ… <i>[Výňatek z recenze</i>
<i>ve sborníku</i> Duchovní film <i>(1994)]</i>
18
00:02:08,719 --> 00:02:10,718
Technická poznámka:
19
00:02:10,719 --> 00:02:15,718
Evidentní utlumení barev není chyba
přepisu, ale režisérův záměr...
20
00:02:15,719 --> 00:02:20,718
Stejně jako později v „Oběti“ požadoval
Tarkovskij při dokončovacích pracích
21
00:02:20,719 --> 00:02:25,718
v laboratoři po dohodě s kameramanem
........