1
00:00:05,000 --> 00:00:10,000
<b><font color="#026ab6">i </font><font color="#ffffff">G</font><font color="#026ab6"> a l e r i e </font></b><font color="#004b82">. c z</font>

2
00:00:10,000 --> 00:00:20,000
<b><font color="#ffffff">i </font><font color="#026ab6">G</font><font color="#ffffff"> a l e r i e </b>. c z</font>

3
00:00:23,500 --> 00:00:27,309
...ve filmu
Andreje TARKOVSKÉHO

4
00:00:28,400 --> 00:00:32,713
<b>NOSTALGIE</b>

5
00:00:35,500 --> 00:00:40,500
Nostalgie bývá chápána jako úlevný
lidský pocit. Projevuje se jako

6
00:00:40,500 --> 00:00:45,500
vytrvalá a hořkosmutná touha po světě,
který měl svůj řád, kde každá věc

7
00:00:45,500 --> 00:00:48,000
měla své místo, kde scházely pochyby,

8
00:00:48,000 --> 00:00:53,000
nejistota a nelad. Nostalgie znamená
v tomto významu smutek z toho,

9
00:00:53,000 --> 00:00:58,000
že odešlo cosi, co dokázalo samo o sobě
naplnit. Bolest z vědomí, že jsem nemohl

10
00:00:58,000 --> 00:01:03,000
být účasten čehosi, co je v přímém
protikladu s vševládnoucím chaosem.

11
00:01:03,000 --> 00:01:08,000
Nostalgie - tedy život udržující
povznášející vědomí, že Řád existoval,

12
00:01:08,000 --> 00:01:13,000
a že tedy není vyloučeno,
že se opět vrátí.

13
00:01:15,000 --> 00:01:20,000
Nostalgie v Tarkovského interpretaci
je jiná. Je si vědoma, že nejenže se

14
00:01:20,000 --> 00:01:25,000
Řád nevrátí, ale jde ve své destrukci
ještě hlouběji - přiznává, že Řád

15
00:01:25,000 --> 00:01:30,000
ani neexistoval. V této apoteóze
beznaděje se hrdinové „Nostalgie“

16
00:01:30,000 --> 00:01:35,000
mění z převaděčů mezi světem
lidským a světem „zón“ v blázny

17
00:01:35,000 --> 00:01:40,000
či tragikomické zoufalce, kteří odmítají
vidět jinak než v ostrých obrysech…

18
00:01:40,000 --> 00:01:45,000
A nemohou tedy vidět žití než jako
pomíjivou epizodu v bezedném oceánu

19
00:01:45,000 --> 00:01:50,000
NEŽITÍ… <i>[Výňatek z recenze</i>
<i>ve sborníku</i> Duchovní film <i>(1994)]</i>

20
00:01:58,000 --> 00:02:00,000
Technická poznámka:

21
00:02:00,000 --> 00:02:05,000
Evidentní utlumení barev není chyba
přepisu, ale režisérův záměr...

........